01 Jun 2016

“ Šta je auto? Samo gomila gvožđa! ” rečenica je čuvenog glumca Pavla Vujisića  u seriji “Priče iz majstorske radionice”. Ni Stevo Žigon, a ni većina muškaraca se verovatno ne bi složila sa tim. Još ako je “ljubimac” deo saobraćajne istorije, tako zvani oldtajmer, pitanje emotivne, ali i finansijske vrednosti teško je odrediti. Ono što pravila nalažu, da bi se neki automobil uopšte mogao podvesti pod ovu kategoriju, je da vozilo mora biti staro minimum trideset godina i pripadati kategoriji istorijskih. I to je tek početak. Svi delovi moraju biti originalni, procenjuje se stanje primerka, neophodna je članska karta nekog od klubova u Srbiji, registracija…Za mnoge veoma skup hobi. Iznajmljivanje oldtajmera zbog toga je za mnoge idealno rešenje da barem na kratko osete draž vožnje u  umetnosti na točkovima.

 

Muzej automobila

“Moderna garaža” kako se danas popularno naziva zgrada javne garaže u Beogradu , dom je velikog broja četvorotočkaša. Upravo ovde 1994. godine otvoren je Muzej automobila i to kao rezultat zajedničke saradnje Skupštine grada Beograda i Borislava Petkovića. Prvi eksponat iz bogate zbirke, slučajno ili ne bio je prvi automobil namenjen masovnoj proizvodnji, čuveni Ford T. Kolekcija danas broji preko pedeset ražličitih primeraka, a najstariji medju njima Marot-Gardon potiče još iz davne 1897. Pored oldtajmera  posetioci mogu uživati u razgledanju starih vozačkih dozvola, fotografija, časopisa, tablica… Muzej je otvoren svakog radnog dana od 09.30 do 20.00 časova.

 

Sajmovi, skupovi, počasni krug…

Međunarodni salon automobila u Beogradu poslednju subotu posvećuje sada već tradicionalnoj smotri starovremenskih vozila, Memorijal princa Tomislava Karađorđevića. Organizatori se trude da svake godine drugačije osmisle skup pa, je tako do sada upriličena vožnja centralnim ulicama Beograda, put od Topole do Oplenca, planine Avale-sa tradicionalnim ručkom na kraju, gde se razmenjuju utisci i iskustva… Još jedna manifestacija ovog tipa, pod nazivom “24 sata elegancije” , okuplja svake godine veliki broj pasioniranih ljubitelja istorijskih automobila. Kolona vozila startuje na Kalemegdanu, u čast vozača nekada davno održane Grand Prix trke u Beogradu. Bila je to poslednja trka pred početak drugog svetskog rata, na kojoj se okupio sam krem iz sveta automobilizma. Beogradski oldtajmeri posle revijalna tri kruga od Uzun Mirkove put nastavljaju ka Grand Casinu, na izložbu i fotografisanje sa radoznalim prolaznicima.

 

 Maršalova kolekcija

Jedan od najvećih kolekcionara bio je i sam predsednik SFRJ Josip Broz Tito. Poznat kao veliki hedonista i vlasnik skupocenih zbirki (satova, nakita, pića itd.) mogao se pohvaliti i voznim parkom od skoro hiljadu automobila. Procenjuje se, da je kolekcija ostala očuvana, bila bi treća te vrste po veličini i vrednosti u svetu; odmah iza šaha Reze Pahlavija i sultana od Bruneja… Obožavao je “Kadilaka”, najslikaniji je u “Rols Rojsu”, u “Mercedesu” su zbog njega promenili način proizvodnje, a po Brionima je jezdio isključivo “Linkolnom”…Veliki broj ovih rariteta rasprodat je na privatnim aukcijama, pozajmljen za razne izložbe (pa, nikad vraćen) ili se ne zna njihova sudbina. Ipak, u  Gardi Vojske Srbije sačuvano je čak šest vrednih primeraka- pet marke “Mercedes Pulman 600” i jedan Rolls Royce, šesti komad iz prve serije napravljenih. Ne retko strani zvaničnici i njihove zemlje darivali su mu upravo neki skupoceni automobil: blindirani “Pakard”, poklon  J.Staljina, “Kadilak” iz 1936. od maršala Tolbuhina i Treće armije, “Mercedes kupe” Sekretarijata unutrašnjih poslova Hrvatske, električna kočija od Meksika…

 

Kuba-muzej pod otvorenim nebom

Zemlja velikih kontrasta, prepoznatljiva svima po dobrim cigarama, rumu, prelepim ženama ali, ipak možda najpre po svojim oldtajmerima. Vremešnih točkaša ovde ima više nego bilo gde u svetu; procenjuje se da od oko 250.000, čak trećinu  čine oni. I svi su u voznom stanju. Tako se na ulucima Havane i drugih gradova Kube, možete susresti sa najrazličitijim modelima, bilo da su američke ili sovjetske proizvodnje, “Bjuiokom“ , “Kadilkom“ , “Ševroletom“, praktično bilo kojim automobilom. I ne samo to. Možete i osetiti kako je voziti se u njima. Iznajmljivanje oldtajmera je deo turističke ponude ove predivne zemlje. Većina agnecija nudi mogućnost da unapred putem interneta izberete vozilo, odredite rutu i dužinu trajanje ture. Profesionalni vozač ispričaće vam ponešto o istoriji i revoluciji ove zemlje, a vaše je samo da se udobno zavalite i upijate jedinstvenu atmosferu sa ulica.

 

Contact

General Inquiries

Capto consequat eros iusto quibus tego uxor veniam vulpes.

contact@myblog.com